sobota 28. března 2015

OSM TIPŮ JAK NEPŘIJÍT O KOLO

Venkovní teploty jsou stále příjemnější a lákají ven všechny cyklisty, kteří po zimě znovu nadšeně nasedají na sedla. Kola jsou však oblíbeným úlovkem pro nenechavé ruce zlodějů, kteří jsou při krádežích stále vynalézavější a někdy se až podivuhodně vyznají v jejich hodnotě i konstrukci. Základní zabezpečení přitom vyjde na pár stokorun. Jak své kolo ochránit?


Podle dostupných statistik Policie ČR bylo v loňském roce odcizeno neuvěřitelných 8 796 jízdních kol – to je 24 kol denně. Kola se ztrácejí ze sklepů, stojanů i jen tak opřená o zeď na výletě, cyklisté proto stále pátrají po nových a účinných metodách zabezpečení.
V jarních měsících pozorujeme nárůst poptávky zejména po lankových zámcích nebo bytelných zámcích s řetězem,“ potvrzuje situaci Jitka Vozábová, specialistka segmentu zámků a kování české značky TOKOZ. „Tento typ zabezpečení využívají ponejvíce právě cyklisté a motoristé. Často je doplňují také podlahovým kotvením, které využívají v garážích či sklepech.“
Krádež bývá dílem okamžiku, i malá překážka proto může být rozhodující. Kvalitní zabezpečení kola přitom nestojí mnoho, naopak může mnoho ušetřit.
Jak účinně ochránit kolo
  1. Kolo zamykejte vždy, když se od něj vzdalujete, nespoléhejte na to, že na kolo vidíte. Zloději jsou rychlí a neuzamčené kolo je pro ně také rychlým dopravním prostředkem, který jim usnadní únik.
  2. Nestačí kolo zámkem jen znehybnit, tedy zabezpečit například pouze přední kolo k rámu – kolo se dá totiž také odnést. Zámek s lankem provlékněte vždy tak, aby nešel odstranit z rámu ani po demontáži předního či zadního kola. Vybírejte odolný zámek s dostatečně dlouhým lankem. „Cyklisty jednoznačně nejoblíbenější je kódový zámek, který má lanko dlouhé 1 metr a navíc obalené plastovým potahem, takže zabezpečované předměty nepoškrábe. Díky LED osvětlení s ním lze manipulovat také potmě a stojí jen něco málo přes 200 Kč, takže nabízí také dobrý poměr ceny a výkonu,“ doporučuje Jitka Vozábová.
  3. Připevněte kolo k bytelnému předmětu, který je pevně ukotven v zemi – sloupek plotu, mříž, lavička či stoja na kola. Pevnost objektu vždy také mechanicky vyzkoušejte.
  4. Pokud si sebou vždy neodnášíte také helmu, připevněte ji k rámu kola tak, aby bez poškození nešla odmontovat. K tomu může dobře posloužit i jednoduchý lankový zámek.
  5. Někteří cyklisté v rámci zabezpečení demontují jedno nebo obě kola, čímž do jisté míry zloděje rovněž odradí, ale samotný rám má také svoji (zpravidla dosti značnou) cenu, navíc pro každodenní provoz je opakované montování kol dost nepohodlným řešením, které neprospívá ani kolu samotnému.



  1. Na noc nebo při delší nepřítomnosti kolo vždy uschovejte do garáže, sklepa, na půdu, do kolárny, kočárkárny, nebo alespoň do domu na chodbu – zkrátka pryč z ulice a do bezpečí. Také tam je ale nezapomeňte zabezpečit – buď je připevněte k pevnému objektu, anebo si pořiďte podlahové či nástěnné kotvení a připoutejte k němu kolo lankem, stejně jako když je parkujete venku. Pokud zvolíte dostatečně dlouhé lanko, můžete takto současně zabezpečit i další předměty – více kol najednou, případně zahradní techniku, kočárek, zimní pneumatiky apod. „Podlahové kotvení je často rozhodujícím faktorem, který kolo před zloději zachrání. Nejdůležitější je tam, kde majitelé nebývají delší dobu přítomni, ale zanechávají tam uskladněná kola – typicky třeba na chatách. Naší vlajkovou lodí je X SAFETY BOX, k němuž lze pořídit lanko v délce dle potřeby od 5 do 15 metrů,“ upřesňuje Jitka Vozábová.
  1. Informujte se na možnost pojištění kola. To může být součástí pojištění domácnosti, případně je lze u některých pojišťoven sjednat také speciálně na kolo. Bývá to ovšem poměrně náročná procedura a vždy se v rámci likvidace pojistné události řeší, jak byly zajištěny prostory, odkud bylo kolo odcizeno, zda byly tyto prostory pro uskladnění kola určeny, jakou musel zloděj překonat překážku, zda použil násilí apod. Pojištění proto vybírejte podle svých konkrétních podmínek, vezměte tedy v úvahu, v jakém domě bydlíte, jaké jsou zde prostory k uskladnění, jak jsou zabezpečeny apod. Zjistěte si také, jakou bezpečnostní třídu musí mít zámky, kterými jsou skladovací prostory opatřeny. „Kvalitní dveře či mříže by měly být samozřejmostí, stejně jako odolný zámek. Doporučuji již při výběru hledat zámky nebo zámkové vložky bezpečnostní třídy 3 nebo vyšší,“ upozorňuje Jan Krupíř, odborník na bezpečnost z informačního webu ZamčenýDům.cz. „Pojišťovna nemusí uznat nárok, pokud jsou prostory odemknuty originálním klíčem – klíč by tedy měl mít k dispozici jen omezený počet uživatelů a nemělo by být snadné vyrobit kopie,“ doplňuje Jan Krupíř.
  1. Vybavte své kolo některým z lokátorů na principu bluetooth nebo GPS. Novinkou je GPS lokátor WIMB (Where Is My Bike), který se montuje přímo do rámu a není tedy pro zloděje viditelný ani dostupný. V prodeji by měl být od 1. dubna 2014.
    Vlasta Tichá - FYI Prague
    Další články: http://www.cyklistikakrnov.com/Bezpecnost/... (zabezpečení jízdních kol)

Žádné komentáře:

Okomentovat